Tutkintomme ensimmäinen työssäoppimisjakso sijoittui meillä jo aiemman tutkinnon omaavilla toisen vuoden alkuun eli viime syksyyn. Koska olin poissaolevana viime kevään, otin tästä työssäoppimisjaksosta hyväksiluvun, jonka sain työpaikastani Marimekko-myymälästä, joka sijaitsee Kauppakeskus Karismassa Lahdessa. Olen työskennellyt yrityksessä kesäkuusta 2013 lähtien osa-aikaisena myyjänä kesäisin ja opiskelujen ohessa nk. extraajana tarpeen mukaan.
Kauppakeskus Karisman Marimekko-myymälä on yksi Boulevard Oy:n neljästätoista Marimekko-myymälästä. Muut Boulevard Oy:n Marimekko-liikkeet sijaitsevat monipuolisesti ympäri Suomea. Boulevard Oy on perustettu vuonna 1960 nykyisten omistajien äidin toimesta ja ensimmäinen liike sijaitsi Varkaudessa. Ensimmäiset vuosikymmenet yritys toimi Savon seudulla ja aloitti laajentumisensa nykyisen omistajasukupolven vaihduttua yrityksen johtoon.
Kauppakeskus Karisman Marimekko-myymälä on kooltaan noin 180 m² ja työllistää päätoimisesti kolme henkilöä sekä kaksi extraajaa. Myymälä on ns. konseptimyymälä, jonka valikoimiin kuuluu muoti, sisustus, laukut ja asusteet sekä lasten vaatteet. Myymälässä on myös lisäksi ompelupalvelu sisustuspuolen tuotteille sekä korjausompelua lahkeiden ja hihojen lyhennyksiin.
M A R I M E K K O Y R I T Y K S E N Ä
Marimekon juuret juontavat 1950-luvun alkuun, jolloin Armi ja Viljo Ratian Printexistä tuli Marimekko. Vuosien varrella Marimekosta on kasvanut korkeasti arvostettu ja kansainvälisesti tunnettu monipuolinen designalan yritys. Marimekon asiakaskunta koostuu laatutietoisista, rohkeista ja arjen kauneutta arvostavista persoonista.
M I N Ä T Y Ö N T E K I J Ä N Ä
Asiakaspalvelu on kuitenkin pääsääntöinen työtehtäväni ja olen siinä kehittynyt huimasti työskennellessäni tässä yrityksessä. Olin aiemmin työskennellyt päivittäistavarapuolella, jossa asiakaskohtaamiset ja -palvelu ei ollut näin intensiivistä. Olen saanut huiman määrän rohkeutta lähestyä ja palvella monipuolisesti asiakasta. Marimekon tuotteisiin ja yritykseen liittyvän tietotaidon lisääntymisen myötä asiakaspalvelun laatutasoni on kasvanut ja palvelu sujuu mielestäni luontevasti. Pyrin tervehtimään jokaisen asiakkaan henkilökohtaisesti ja keskittymään asiakkaan tarpeisiin jokaisen tilanteen huomioonottaen. Pyrin parhaani mukaan olemaan asiakkaalle läsnä ja hoitamaan palvelutapahtuman niin, että asiakkaalle jää hyvä fiilis niin yrityksestä kuin palvelun tasosta ja hänen tekee mieli tulla uudelleen liikkeeseemme.
Vaatetus- ja sisustusalan myyjän työssä tulee mielestäni olla ennen kaikkea ulospäinsuuntautunut, oma-aloitteinen, innostunut ja omata hyvä visuaalinen ja luova näkemys. Visuaalisen alan myyjänä työskentely on tuntunut minulle luontaiselta ja aikaisemmat opintoni ovat tukeneet vahvasti oppimistani paremmaksi myyjäksi.
Marimekkolaisten yhteisöllisyyttä kuvastaa mielestäni todella osuvasti Marihenki-"aate", jonka teemoja olen itsekin pyrkinyt työssäni noudattamaan:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
"A simple hello could lead to a million things."
- Unknown